maandag, juni 29, 2009

Weekbericht week 24 2009

Maandag 8-6 Stryn - Beitostølen
Lekker op tijd op en even na 08.30 uur konden we vertrekken. Via RV15 Lom-Vagamø via de Strynefjellet weg 258. Dit is een mooie toeristische route, maar de regen die wij bij de camping hadden, bleek in dit hogere gedeelte sneeuw geworden te zijn en alleen een stukje van de weg was nog vrij naar een uitzichtspunt, maar daarna moest men de nieuwe weg volgen. Onderweg nog een brug uit 1883 gezien. Door richting Vagamo en onderweg de RV 51 Fagernes /Gol door de Valdres genomen. We gaan ook weer iets omhoog en ter hoogte van Maurvangen begint het licht te regen en als we nog wat hoger komen wordt het zelfs sneeuw. Best koud in je korte broek op 1389 hoogte bij Valdersflyd. De laaghangende bewolking blijft ons volgen maar desondanks blijft de Valdres een prachtig gebied om doorheen te toeren. Aangezien het nog licht miezerde, hebben we bij Beitostølen bij een camping maar een hut genomen. Onze tent is droog en eigenlijk willen we dat zo houden.
Dinsdag 9-6 Beitostølen - Etnedal
Na de regen van gisteravond was er vanmorgen weer een flauw zonnetje. We rijden een eindje terug richting Bygdyn en kiezen daar voor de Jotunheimvegen. Is een zogenaamde Bomveg, maar nergens een mogelijkheid om te betalen. De plaats die aangegeven staat om dit te doen, blijkt nu een leeg hotel te zijn. Onderweg wordt het weer beter en wat later hebben we opklaringen. Helaas komen we haast geen bankjes tegen om iets te nuttigen. Bij een afslag een plekje onder een boom gezocht en lekker een broodje genomen en een goed glas jus d'orange en bermtoerist gespeeld. Na Skabu nemen we de 255 richting Gausdal. De bergen zijn lager en meer bossen rond ons. Echter geheel onverwacht rijden we Lillehammer binnen. Bea heeft mogelijk bij het kaartlezen de richting verkeerd beoordeeld. Zijn naar een wegrestaurant gereden, koffie gedronken met iets erbij en info gevraagd. Het beste is om via de E6 route en dan de 250 richting Dokka. Bij Dokka richting Fagernes de 33 genomen. In he Etnedal een camping gevonden en leuk en knus hutje gehuurd. Blijken Nederlandse eigenaren te zijn die vorig jaar daar begonnen zijn. Gezellig met hen gesproken en de faciliteiten op de camping zijn erg netjes. 10-6 Etnedal - Skollenborg
Het heeft vannacht behoorlijk geregend en er valt nu ook nog lichte regen en laaghangende bewolking. We zijn wel gelukkig met ons hutje want de tent is nog droog. Hebben lekker ontbeten en daarna snel de auto weer ingepakt. We zijn gaan touren richting Dokka en onderweg best een paar stijle hellingen gehad. Bij Dokka de RV 33 genomen richting Fagerness en net daarvoor bij Leira de RV 51 op naar Gol. Onderweg in een bocht zagen we plotseling voor een huis enkele mooie voorbeelden van houtsnijwerk staan en foto's gemaakt. Hierna weer verder richting Gol en in Gol zagen we een glasblazerij. Stonden mooie dingen maar zoooooooooo duur. Bij een bankje verderop zijn we gestopt en hebben een lekkere boterham genomen. Daarna via Bromma afgezakt langs de 7 en kwamen een bord tegen van een Meteoriet park bij Grandsmo. Helaas was daar niemand aanwezig en hebben we zelf maar een deel van het park verkend. Daarna zijn we verder gaan dalen en in Eggedal gestopt voor een verfrissing en ook wat foto's gemaakt. Stond ook eeen beeld van Man met kat, wat van een bekende Noorse schilder, Christian Skrodsvig. Ook een foto gemaakt van de kerk met een mooie donkere lucht van donderwolken er achter. Daarna weer verder en onderweg beeltenis van Ole Einar Bjørndalen, de bekende noorse biathlon atleet. Door richting Hokkesund en Kongsberg. Langs de RV 40 een camping gevonden en er bleek weer een nederlandse eigenaar op te zitten. Camping Harnemoen Gørd. Ook de camping in Stavern gebeld over er morgen nog een plaats was voor een tent en of er ook een hutje was. Een hutje was er nog en deze gelijk gereserveerd.
11-6 Skollenborg - Stavern camping.
Laatste etappe van de reis en aan de andere kant van het water gaan rijden waar een toeristische route loopt. Heerlijk rustig rijden. Helaas bij het bezoek van een kerk zat er een verhoging in het gras die ik niet gezien had, waardoor de bumper was losgeschoten aan de zijkant. Gelukkig stond er in de gids van Honda een adres in Skien van een Honda garage. Skien bleek maar 25 kilometer bij ons vandaan dus op ons gemak daar heengereden. Bij de garage aangekomen en ons gemeld met wat er aan de hand was en men verwees ons naar een werkplaats waar ene Thor ons zou helpen. Nou, dat deed hij ook en in 5 minuten stonden we weer buiten. Toen ik wilde afrekenen bleek het niets te kosten, dus maar een Noorse briefje in zijn hand gedaan. Daarna rustig gaan toeren richting Helgeroa, niet ver van Stavern. Daar is een grote Meny market en een geldautomaat. Van beiden maar gebruik gemaakt en daarna door naar Stavern. Het hutje bleek gezellig, maar de voordeur week nogal uit zijn sponning, maar dat is goed voor de frisse lucht. Ook hadden we visite van een meeuw. Bleef steeds in de buurt en hoopte vast dat we wat eetbaars voor hem/haar hadden. Later in de middag nog even de banden op spanning wezen brengen en tanken. Ook de route nog verkent om bij de ferry te komen. Bij de aankomst waren we heel Larvik doorgereden, omdat we een bordje Stavern hadden gezien, maar nu was het een heel andere route om bij de ferry te komen. Vorige keer was het 7 kilometer om in Stavern te komen, maar buitenom Larvik bleek het meer dan 20 kilometer. Daarna terug naar de camping en zowaar kwam het zonnetje door. Nog een poosje heerlijk in de korte broek gezeten.
12/13-6 Stavern/Larvik- Hirtshal en reis door Denemarken en Duitsland naar huis. Op tijd opgestaan 05.30 uur. Het is zwaar bewolkt en er viel regen. Lekker ontbeten en daarna de spullen in de auto gebracht. De slagboom van de camping bleek open en we waren snel op weg naar Larvik. Rond kwart voor zeven waren we op de inscheepplaats. Kwart over zeven aan boord en snel een plaatsje gezocht bij de ramen. Hebben we uitzicht over het water en mogelijk wordt het weer ook wat beter. Kwart voor 8 vertrok de Superspeed II. Maar helaas heel de overtocht regen, maar niet veel wind. Rond 12 uur in Hirtshal en we waren redelijk snel door de douane e.d. en zaten op de snelweg. Als het weer niet slechter zou worden, proberen we in 1 keer door naar Nederland te rijden. Weer werd niet minder maar klaarde wat op maar tot Hamburg (met wat tussenstops) motregen, buiten e.d. Na Hamburg een dorpje gezocht en daar in een restaurantje lekker zitten eten voor niet te veel. Daarna weer door en op 13-6 rond 01.30 waren we weer in Hellevoetsluis. Spullen in de auto laten zitten en alleen de toilettas en wat spulletjes mee naar binnen. Glaasje fris gedronken en om 2 uur lagen we heerlijk in ons eigen bed.
Zaterdag 13-6 Zaterdag ochtend de auto uitgepakt en de was snel in de wasmachine gedaan. Was lekker weer dus drogen van zaken zoals tent en grondzeil ook gelijk gedaan. In de loop van de middag even naar pa en ma Poldervaart geweest en die waren nieuwsgierig naar de foto's. We hebben voor hen een digitale fotolijst gekocht en we geven ze dan een sd kaart met de foto's maar die staan nu nog niet op de computer. Dat maken we morgen wel in orde.
Zaterdagavond zijn we er afsluiting van de vakantie naar Goedereede geweest in de Gouden Leeuw. Lekker gegeten en rond 8 uur speelde Apollo daar nog voor een uitwisselingsconcert met de Harmonie uit Terheijden. Het was gezellig druk en beide verenigingen hadden een leuk programma. Zondag nog wat kleine dingen gedaan en gekeken welke dienst ik heb. Maandag wacht er weer een andere baas op me.