maandag, juni 29, 2009

Weekbericht week 23 2009

Maandag 01-06 Rjukan - Geilo Fris begin van de dag. Het dal ligt nog in de schaduw, maar zodra de zon over de bergen komt, heerlijk in het zonnetje. Prachtig uitzicht op de Gaustatoppen. Na het ontbijt en tent opruimen gaan we weer toeren langs de RV 37 en RV 40. Via Kongsberg omhoog en richting Numedal. Bij Flesberg een stavkyrkje en bij de mooie stavkyrkje van Rollag wat gegeten. De toeristische route blijven volgen. Bij de Nore stavkyrkje was er wel iemand aanwezig, maar eigenlijk was de kerk nog niet open. Het seizoen begint pas na 15 juni. De dame die ons daar te woord stond, bleek de voorzitter te zijn van de stichting die 3 stavkyrkjes in beheer heeft. Ze wist er ook veel over te vertellen. Mochten er geen foto's maken, maar filmen mocht wel. We hadden niet veel meer, maar toch een kleine bijdrage gegeven voor het onderhoud van de kerk en hebben haar ook hartelijk bedankt voor de mooie uitleg. Bij Rødberg is een stuw waarachter een waterkracht centrale ligt. Bij Uvdal staat ook een stavkyrkje maar daar was het erg druk en zijn we verder gereden langs de hoogvlakte Jondalen richting Geilo. Daar weer naar een camping gezocht, maar er was niets te vinden en bij Geilo een hutje gehuurd. Dinsdag 02-06 Geilo - Espeland
's-Ochtend lekker ontbeten en op tijd weg. Langs de RV 7 over de Hardangervidda onder andere langs het Ustavatnet. Ter hoogte van Haugastøl kregen we lichte sneeuw en de temperatuur liep terug naar 6 graden. Lekker hoor, in je korte broek en t-shirtje met korte mouwen. Verder gereden en tussen Fossli en Mabø de waterval Voringfossen. Prachtig uitzicht bij een hotel waar de 3 riviertjes zich in een dal storten. Via Eidfjord, Brimnes en de ferry bij Kinsarvik overgevaren. Vanuit Kvanddal richting Voss de afslag voor de 572 genomen naar de camping Espeland. Is mooi gelegen tegen een prachtig meer tussen de bergen. De tent opgezet en het grondzijl uitgespreid zodat dit kan drogen en zelf ook een poosje in het zonnetje gezeten. Heerlijk!!!! en nog lekker in een boek gelezen.
Woensdag 03-06 Espeland - Kjørnes
Lekker ontbeten in het zonnetje en even na 09.00 uur vertrokken we uit Espeland. Via de RV13 (E16) naar Voss en door naar Gudvangen. Daar in het zonnetje genoten van de gehaalde boodschappen en de lekkere koeken die Bea had meegenomen. Door de tunnels naar Freheim en Auerlandsvangen. Bij Auerlandsvangen kan je kiezen voor een toeristische route of de tunnel van 25 kilometer. Wij hebben gekozen voor de Auerlandsvegen. Het was even lastig om bij de beklimming te komen, maar was zeker de moeite waard. Prachtige klim omhoog en boven was het heerlijk. Goede weg om te rijden en op sommige plekken lagen wallen van sneeuw van drie tot vier meter hoog. Uitgekomen bij Laersdalsøyn en doorgereden naar Borgund, de bekende (bekendste) stavkyrkje van Noorwegen. Dateert van 1150 jaar nC. Maar ook de bekendste stavkyrkje heeft onderhoud nodig en men was druk bezig de klokkentoren te renoveren en het stonk naar pek die men daarvoor op temperatuur aan het brengen was. Bij het centrum de kaartjes gehaald en mooie foto's en film kunnen maken. Was gelukkig niet erg druk in en bij de kerk. Daarna naar Fodnes gereden via een tunnel en overgevaren en weer door een tunnel. Bij Kjørnes camping gevonden en uiteraard weer aan het water. Eten doen we in de tent met een kopje soep en brood. We proberen nu tussen de middag al in een restaurant o.i.d. onderweg tussen de middag warm te eten. We hebben namelijk het idee dat onze gasfles bijna leeg is en ze hebben daar geen campinggas flessen. Later in de avond nog een klein buitje gehad en de wind werd wat dunnetjes, dus op tijd de slaapzakken in en lekker op tijd gaan slapen
Donderdag 04-06 Kjørnes - Lalm (Gudbrandsdalen) De natuurlijke wekker heeft zijn werk weer gedaan. Op tijd er uit en lekker ontbijten na een goede warme douche. Even na 08.30 uur reden we van de camping. Via de RV55 de toeristische route gaan rijden richting Lom. Onderweg zien we in de verte een grote waterval bij Gaupne, de Feigefossen aan de Lustrafjorden. Verderop komen we langs de Sognfjell bergen en daar is een hotel, Jotunheimen Fjellstue, waar diverse langlauf en biathlon teams nog aan het trainen zijn (op 1435 meter hoogte). We volgen de alternatieve route, maar wat verder komen we toch weer op de RV55. We toeren verder richting Lom en slaan daar af richting Otta en volgen de RV15. Bij Lalm vinden we een camping die mooie huisjes heeft en de eigenaar is zelf druk bezig om de boel te renoveren. Het huisje wat we huren is net gereed en ziet er prima uit. Ook goede sanitaire voorzieningen. Waren redelijk vroeg in de middag daar en hebben goed genoten van de warme douches. In het huisje ook kookplaatjes dus we hebben zelf maar gekookt en het blik soep is voor morgenavond.
Vrijdag 05-06 Lalm - Dombas We waren weer vroeg wakker en hebben na het toilet maken lekker ontbeten. De spullen weer in de auto gedaan en afscheid genomen van de eigenaar, die al weer bezig was aan de info hut van de camping. Wordt wel erg mooi. Zijn weer op ons gemak gaan rijden en via Otta, richting Mysuseter. Dit gebied is alleen bereikbaar via een tolweg en aan het eind na wat zoeken een hotel gevonden, maar dat heeft een andere naam als de beschrijving aangeeft. Later blijkt ook de kleur van de route niet te kloppen, dus er was enige paniek op een gegeven moment waar we heen moesten. Rondane Høyfjellshotel en we moesten groene bordjes volgen richting Ranglarshøj volgens de route. Maar bij het hotel heeft men ons geholpen en verteld hoe we moesten wandelen. Het was een schitterende wandeling, helder weer met een fris windje op 1150 meter hoogte. Vanaf het hoogste punt van de Ranglarhoy, uitzicht over Rondane nasjional park, Dofrefjell nasjonal park en Jotunheimen aan de andere kant. Bij het grootste steenmannetje wat ik ooit gezien heb, lekker wat gegeten en daarna de terugweg gedaan naar het hotel. Het hotel blijkt een spa en kuuroord te zijn en we dachten dat een kopje koffie erg duur zou zijn, maar dat blijkt een grote vergissing. Voor 50 kronen kregen we een heerlijke kop koffie en een heerlijk gebakje met daarin chocolade-fondant vulling en werd door de kok opgediend en was prachting opgemaakt. Daarna weer terug naar Otta en vandaar via de RV 6 Dovre en Dombas gereden. Snel een camping kunnen vinden en bleek de goedkoopste, de Flakland camping. Alles ziet er netjes uit en omdat er wat heuveltjes zijn de tent zo gezet dat we uit de wind zitten. Lekker in het zonnetje genoten en 's-avonds lekkere soep en brood gegeten. 's-Avonds nog wat gelezen en toch maar weer op tijd naar bed. Bevalt ons prima. Zaterdag 06-06 Dombas - Borgund (Alesund) 's-Ochtends eerst een lekkere douche genomen en daarna lekker ontbeten. Rond 08.30 uur was alles ingeladen en zijn we vertrokken. We toeren over de E136 richting Andelsnes. Bij øverdalen nog een mooie waterval, de Slettafossen en ook een tentje wat leuke beeltenissen verkoopt van trollen. We komen ook nog dicht bij de Trollstigwegen, maar die ligt niet op onze route. Bij Andelsnes nemen we de E136 en gaan helemaal door naar Alesund. Onze auto geparkeerd op een terrein waar het op zaterdag vrij parkeren was en naar het centrum van Alesund. Dit is na de grote brand van 1904 herbouwd in de sobere "Jugendstill" steil. Best een mooi gezicht en heel veel huizen worden zeer goed onderhouden. Het staat ook op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Bij de haven een tentje gevonden wat heerlijk softijs verkocht en daar goed gebruik van gemaakt. Daarna nog wat verder doorgelopen en foto's gemaakt en gefilmd. Zijn daarna op ons gemak weer langs de haven terug naar de parkeerplaats en de auto opgehaald. Naar Borgund (ligt vlak voor Alesund) gereden en bij de camping aldaar was er nog een plekje vrij. Langs het water wel een fris windje, maar bij de tent en uit de wind lekker in onze korte broek gezeten tot een uur of 9. Daarna de slaapzakken rond ons heen gedaan en gezellig een poos gekeuveld. Rond 10.30 uur toilet gemaakt en lekker naar bed. Morgen gaan we weer trekken richting Larvik om daar op tijd te zijn om de ferry te halen naar Hirsthals in Denemarken.
Zondag 07-06 Borgund (Alesund) - Stryn
Vanmorgen scheen wel het zonnetje, maar er drijven donkere wolken voorbij. Later die ochtend kwam het zonnetje er toch weer door . Onderweg eigenlijk weinig bankjes om even bij te stoppen om wat te drinken of te eten. Op een grote parkeerplaats die we tegen de middag zagen, wat gedronken en het grondzijl uit de auto gehaald om te laten drogen. Bij het afbreken van de tent was het grondzijl nat geworden van de dauw aan het gras. In Stryn wat gegeten op een bankje lekker in het zonnetje en daarna snel een camping opgezocht en tent opgebouwd. Zaten lekker in de zon en uitzicht over het Strynevatnet. Anderhalf uur later kwamen de eerste donkere wolken voorbij en in de verte aan het eind van het meer zag je de regen met bakken naar beneden komen. Aangezien het ook harder was gaan waaien, toch maar wat extra scheerlijnen gezet om de boel op zijn plaats te houden. Het bleef wel waaien en de temperatuur was toch behoorlijk gezakt, maar 's-avonds en 's-nachts geen last gehad en prima geslapen.