maandag, juni 29, 2009

Weekbericht week 22 2009

Maandag en dinsdag nog normaal gewerkt en dinsdagavond vast de auto gereedgemaakt voor de vakantie naar Denemarken, Noorwegen en puntje Zweden.

Woensdag 27-5 Hellevoetsluis-Kolding Rond 06.30 uur opgestaan en lekker ontbeten. Daarna de spullen naar de auto gebracht en goed verdeeld over de auto. Even na 08.00 uur vertrokken richting Hengelo, Nordhorn en dan via de 401 Bremervörde richting Wischhaven. Daar het pontje over de Elbe naar Glückstadt, waardoor we heel Hamburg rechts laten liggen. In Glückstad nog even moeten zoeken om op de juiste grote weg richting Denemarken te komen, en daar stevig doorgereden om 's-avonds al een redelijk eind in Denemarken te zijn. In Kolding zou een camping zijn, maar alleen een 6 persoons huisje voor een onaantrekkelijke prijs. Even later begon het ook nog te regenen en we zijn Kolding ingereden en hotel gezocht. Navraag gedaan waar er hotel staan en welke een beetje redelijk zijn geprijsd. In hotel First in het centrum kamer gevonden. Goed geslapen en op tijd weer op.
Donderdag 28-5 Kolding - Hirtshal - Larvik overtocht en naar Stavern, Rakke Camping.
Goed genoten van het ontbijt en rond 07.30 uur zijn we weer gaan rijden. Nog een kleine 300 kilometer en we moeten er rond 10.45 uur zijn. Haasten hoeft dus niet zo. De terminal van de Color lijn was makkelijk te vinden en we dachten nog naar het centrum te kunnen rijden, maar we reden al op de terminal, dus maar gelijk ingechecked en lekker bij het gebouw in het zonnetje gaan zitten. We zagen de Superspeed I uit Kristiansand binnen komen en wat later de Superspeed II die wij moeten nemen naar Larvik. Afvaart was om 12.15 uur en rond 16.45 uur waren we in Larvik en konden snel van boord. Na even zoeken het bordje van de 301 gevonden en zijn naar Stavern gereden. Daar in de omgeving diverse campings en op de Rakke camping een plekje voor de tent gevonden. Lekker weer en kwamen ook nog een belgisch echtpaar tegen. Gezellig wat gepraat en daarna aan het eten begonnen. Na het eten nog een rondje langs de fjord (Larviksfjorden) gedaan en daarna de route voor de volgende dag bekeken en we gaan dan toeren richting Skien.
Vrijdag 29-5 Stavern-Skien
Op tijd opgestaan ('s-nachts is het heel even donker maar om 3 uur in de ochtend is het al weer licht) en ontbeten in een lekker zonnetje voor de tent. We moeten wel even rekeninghouden met het feit dat het weekend Pinksterweekend is, zodat we wel op tijd boodschappen doen en voldoende inslaan. Na het ontbijt zijn we gaan toeren. Eerst op zoek naar een intrigerende torenspits die we zagen vanaf het strand bij de camping. Na wat zoeken kwamen we bij een parkeerplaats en daar was een pad aangelegd naar het gebouw. Het blijkt het monument voor de gevallen Noorse Zeelieden in WO I en II. Mooi monument op een prachtig uitzichtspunt over de fjord. Via diverse plaatsjes langs de weg 301 gaan we richting Helgeroa en in diverse plaatsjes heel mooi onderhouden kerken. In Helgaroa komen we aan bij een supermarkt Meny, maar de geldautomaat is defect. Navraag gedaan, maar niemand wist in de buurt een andere automaat. Geen boodschappen gedaan aangezien we geen contacte Noorse kronen hebben (achteraf is gebleken, dat bijna iedereen in een supermarkt met creditcard betaald). We zijn doorgereden naar de opgraving Mølen, wat te maken heeft met de IJstijd(en). Daarna doorgetrokken richting Skien via Porsgrunn. Naar de tourist info gegaan in verband met een tocht over het Telemark kanaal, maar dat was op een ander adres op dezelfde straat. Daar de gehele tocht geboekt van Skien naar Dalen, die we 30-5 gaan doen. Daarna heerlijk rondgewandeld in Skien met zijn mooie kathedraal. In het park bij de kathedraal ook een beeld van Hendrik Ibsen. Daarna getracht langs het meer een camping te vinden, maar deze blijkt gesloten (komen we later tijdens het trekken wel meer tegen). Terug via Skien en richting Siljan vinden we een camping met leuke kleine hutjes. Kunnen er 1 huren en doen we voor 2 nachten. Morgen zitten we op de boot en laat thuis, maar dan hoeven we niet zo lang te reizen. Aan de achterzijde van het woonhuis is een nest van zwaluwen en de jongen worden gevoerd door de af en aanvliegende ouders. Heb vlak onder het nest gestaan en je hoort de jongen piepen.
30-5 Telemarkkanaal tocht Skien - Dalen.Vroeg genoeg opgestaan en ontbeten en daarna naar de aanlegplaats voor de boten die de tocht over het Telemarkkanaal doen. Wij varen met de Victoria. Schitterende tocht en heerlijk zonnetje en onbewolkte hemel. We hebben helaas vergeten petjes en zonnebrand olie mee te nemen. Is wel vervelend voor Piet's bolletje. Onderweg diverse schutsluiscomplexen gezien en in sommige hangen nog de originele deuren. Op diverse plekken tijden de tocht foto's gemaakt en gefilmd. Bij de schutsluiscomplexen zit soms een accordeon orkestje te spelen. Op grote complexen zelfs wel 2 of 3 en dat klink niet altijd even leuk als ze erg dicht bij elkaar zitten. Aan boord was ook de mogelijkheid om een van een koffietafel te genieten of wat later op de dag van een warme maaltijd. Ze hadden heerlijke Labskaus aan boord en Bea heeft zicht tegoed gedaan aan een bord met heerlijke gerookte zalm met salade. Later in de middag hebben we nog enkele broodjes gehaald en gegeten. Rond 18.50 uur kwamen we in Dalen aan. Voor ons was een busje geregeld, maar dat was vrij klein en geen airco. Ramen stonden wel open, maar erg warm. Na eenhalf uurtje rijden bracht de chauffeur ons naar een busstation, waar wel een grote bus voor ons stond met airco, dus daarna was het reizen weer een stuk aangenamer. Rond 21.30 uur weer terug in Skien en rustig weer naar de camping gereden en rond 22.30 lagen we al te slapen. Onderweg nog bij een benzine station wat open was brood gehaald, anders hebben we de komende dagen geen ontbijt.
Zondag 1-5 Skien - Rjukan Vanmorgen weer op tijd op. Het is voor ons begrip al weer heel lang licht en de zon schijnt volop. Alles ingepakt, ontbeten en gaan afrekenen. We volgen de RV36 en deze gaat over in de 360 richting Notodden en door naar Heddal. In Heddal staat de grootste Stavkyrkje en is gebouwd rond 1250. De bijnaam is Kathedraal in hout. De buitenkant is al imposant, maar ook aan de binnenzijde is heel veel moois te zien. Mooie foto's en film geschoten.Daarna weer door richting Rjukan. Bij ørvella volgen we verder de 361 en de RV 37. Bij Rollag voor een oud kerkje de lunch gebruikt. Was heerlijk rustig daar en prachtig uitzicht over het dal. Daarna door Rjukan gereden en wat verder op stond een bord voor een skilift. Met deze lift omhoog en naar de top van de Grepseborg (lift is een kilometer lang en stijgingspercentage van 35 %). Rjukan en Grepseborg zijn ook bekend van de film Helden van Telemark. De film beschrijft het onklaar maken van de daar aanwezige fabriek voor zwaar water wat nodig is voor het ontwikkelen van de atoombom. Het gebouw staat er nog wel, maar de leidingen e.d. werken niet meer. Vanaf de Grepseborg een prachtig uitzicht op de Gausta toppen (1883 meter hoog). Nadat we terug zijn gegaan naar beneden een eindje de weg teruggereden, want we hadden daar een camping gezien. Men had nog een plekje vrij en het bleken Nederlandse eigenaren. Nog wat met hen gepraat en daarna de tent opgezet. Heerlijk in het zonnetje gezeten en niet te laat gegeten. 's-avonds werd het wat koeler, maar de zon verdween ook achter de bergen.