vrijdag, juni 18, 2010

Weekbericht week 21 2010

Links naar foto albums
24-05 Maandag. We waren vroeg op en eerst maar toilet gemaakt en daana gegeten. De spullen weer ingepakt en de tent opgeruimd. Ons afgemeld bij de beheerder van de camping en daarna gaan toeren. We willen eerst nog naar de bierbrouwerij van Texel gaan, maar bleek gesloten. Helaas dus geen bier. Dus van de nood een deugd gemaakt en naar de veerpont gereden. We hadden geluk,want we waren 1 van de laatste auto's die de veerpont nog op mochten. 20 minuten later waren we in Den Helder. De weg genomen naar de Afsluitdijk en onderweg gestopt voor koffie met wat lekkers. Door naar Harlingen en in de buurt een camping gevonden. SVR camping en was nog wel een plekje voor ons. Na het opzetten van de tent naar Harlingen. We willen morgen naar Vlieland. Met de auto bleek het echter nog 15 kilometer om bij de haven te komen. Later bleek het echter vanaf de camping maar 5 kilometer te zijn. Overtocht kunne reserveren en dankbaar gebruik gemaakt van de de tip van de dame aan het loket. Indien we een fiets arrangement nemen, betalen we samen € 50. Indien we de eigen fietsen meenemen, is het bijna € 75. Dus het arrangement maar gedaan. Daarna terug naar de camping en nog wat gedronken en we vonden het frisser worden. Dus op tijd onder de wol en rond 23.00 uur lagen we in de slaapzakken.
25-05 Dinsdag. Op tijd uit de veren, toilet gemaakt en ontbeten. Fietsen gepakt en met een stevig windje op de neus naar Harlingen. Daar aanwezig rond 08.15 uur bij de veerdienst. In de parkeergarage was een schuur waarin de fietsen voor een dag neergezet kunnen worden voor € 1 per fiets. In de vertrek hal gewacht en wat foto's gemaakt. Rond 08.30 ging de controle open en naar de veerpont. Nog plek zat over aan boord. Gelukkig een rustige overtocht ondanks het windje en ron 10.00 uur in Vlieland. Naar de V.V.V het infopakket opgehaald en bij de fietsverhuur fietsen opgehaald. Goede fietsen met 8 versnellingen waarmee we wel raad weten. Rondgekeken in het plaatsje en daarna op de fietsen gestapt voor het rondje Vlieland. Langs de vernieuwde jachthaven en zo de duinen in. Heerlijk weer met een lekker zonnetje. Er liggen diverse mooie fietspaden die door de duinen en over diverse parken met mooie huisjes (Huizen) en lange campings.Later gaat het fietspad over in een schelpenpad en dat loopt ongeveer 12 km. onder langs de duinen kust naar het zuiden van Vlieland. Onderweg een keer gestopt op een mooi plekje en wat gegeten en gedronken. Daarna door naar de andere zijde van Vlieland. Kwamen ook bordje tegen over een eendenkooi, maar deze hebben we niet in werking gezien. Door naar Vlieland en dan kom je langs de strook waar het bij eb en vloed heel druk is met allerlei vogels die hun kostje bij elkaar scharrelen. Leuk gezicht hoe verschillende vogels met hun bek toch allemaal aan eten kunnen komen. Door naar Vlieland en terrasje gezocht en lekker wat gegeten. In de middag nog een korte route gereden en op de vuurtoren gestaan om foto's te maken van Vlieland, Texel en Terschelling. Hierna terug naar het plaatsje, want het liep al weer tegen 16.00 uur en we moeten rond 16.30 uur weer bij de veerpont zijn.Rustige overtocht en bij het industrieterrein bij grote supermarkt nog boodschappen gedaan. Rond 19.15 uur weer op de camping. Lekkere broodjes gegeten en vast een deel van het reisverslag vastgelegd. Waren toch wel moe geworden en op tijd naar bed.
26-5 Woensdag. We hebben een gids met diverse stedenwandeling. Leeuwarden staat daar ook in en we gaan door het polderland met de knooppunten route naar Leeuwarden. Blijkt toch nog iets verder als gedacht, maar wel veel leuke dingen onderweg gezien en af en toe ook modderpaadjes om bij andere plaatsen te komen. rond 10.30 uur komen we in Leeuwarden. Richting centrum is niet zo'n probleem, maar het stallen van je fiets wel. Bij een café mochten we ze aan het hek vastzetten. Daarna mooie wandeling door Leeuwarden en mooie foto's en film gemaakt. Na afloop van de wandeling onze fietsen opgehaald en bij een tentje in het centrum hebben we lekker gegeten. Bea bestelde een broodje bouwput (in verband met de werkzaamheden tegenover het paleis van justitie waarop we uitkeken) en ik een grote uitsmijter. Prima te eten en leuke bediening. Het was inmiddels al weer 15.00 uur geworden en we hebben de stalen rossen weer gepakt en terug naar Kimswerd, waar we op de camping staan. Iets na 16.30 zijn we weer terug in Kimswerd. We hebben nog broodjes en een blik soep en dit rond 18.00 uur maar gebruikt als avondmaal. Bea heeft 's-avonds ook weer een deel voor haar weblog geschreven en ik doe dat morgen avond.
27-05 Donderdag. Vanmorgen op tijd op en toilet gemaakt. Goed gegeten en daarna de spullen ingeladen en tent afgebroken. We gaan naar het Lauwersmeer. Onderweg bij het Lauwersmeer wel campings, maar veel met recreatiewoning en best prijzig. In Zoutkamp diverse campings gevonden en we staan bij de Rousant. Een veld voor 25 kampeerplaatsen en 2 toiletgebouwen (oude betonnings boeien omgebouwd) voor ons 2. Heerlijk rustig en alles zag er heel netjes uit. Tent opgezet en ingericht en gekeken wat we wilden gaan doen. Richting Lauwersoog gaan, maar de route was niet zo eenvoudig te vinden, dus zelf maar iets alternatiefs gedaan. Ging best lekker en mooi om zo dicht langs het Lauwersmeer te fietsen. Veel vogelsoorten gezien en ook veel Schotse Hooglanders die meehelpen de begroeiing in toom te houden. Intussen was het wat later geworden en op een gegeven moment dacten we maar om terug te gaan. Het rond Lauwrsmeer is meer dan 45 km. Op een goed moment omgedraaid en via andere wegen terug naar Zoutkamp. Na het avondeten met de auto een toer gemaakt langs diverse plaatsjes in de omgeving. Wat ons beiden opvalt is de grootte van de huizen. Bij ons in de omgeving moet je denk ik 2 maal zoveel betalen voor een dergelijke woning.
28-05 Vrijdag. Het zonnetje scheen al weer lekker en we waren vroeg op. Toilet gemaakt en ontbeten. Fietstassen gereed gemaakt en daarna vertrokken voor het rondje Lauwersmeer. Eerst nog een fietsenhandel gezocht, want we missen nu pas de fietspompjes op de fietsen. Niet handig bij een lekke band. In Ulrum blijkt wel een fietsenzaak, maar helaas geen pompjes. Wel zijn onze banden daar opgepompt. Hierna echt aan het rondje begonnen en eerst wat alternatief gereden omdat we gisteren ook al een andere route hadden. Bij restaurant het Booze Wief de juiste route weer opgepakt. Via de spuisluizen (bijnaam de Broodroosters) naar de Friese kant van het Lauwersmeer. foto- en video gemaakt en daarna richting Eemsmahorn. Voor het eerst in de vakantie een regenbuitje, maar we waren vlak bij een overdekte info, dus weinig last van gehad. Na een stevige trap tegen wind kwamen we langs een groot park van Landal. Wat verder op de dijk zogen we het Lauwersmeer en we reden daar zo naar een paviljoen. Tijd voor koffie met lekkers. Bea begon zich echter zorgen te maken, want ze dacht dat ze nog lang niet halverwege was, maar toen ik haar op de kaart liet zien waar we waren, klaarde het gezicht wel snel op. Na een kilometer of vijf bij Dokkumer Nieuwe Zijlen kregen we weer fietsbordjes met het aantal kilometers naar Zoutkamp. ( was nog 18 kilometer). We kregen ook de wind in de rug wat ze een stuk prettiger vond. Even na 13.00 uur weer in Zoutkamp. Middag maal karig gehouden en 's-middags naar Dokkum. Leuk stadje om doorheen te lopen en te dwalen en ook diverse leuke routes. Mooie foto's en film gemaakt. Rond 17.30 zijn we naar de auto gelopen en zijn naar het restaurant Villa Zeezicht, dicht bij de spuisluizen. Heerljk gegeten en we kregen alle tijd om ons maal naar binnen te schuiven. Na het toetje nog even uitgebuikt en daarna weer naar de camping. We hebben heerlijk geslapen.
29-05 Zaterdag. Viel niet mee om er uit te komen. Na het toilet en ontbijt de tent opgeruimd en ingepakt. We gaan richting Norg. We willen een bezoek brengen aan het Fochtelooër veen en morgen naar Zuidlaren. We zijn richting Norg gereden via een alternatieve route en tenslotte in het plaatsje Één op een SRV camping gestopt. Mooie plaatsen en sanitair wat er nog als nieuw uitziet. Na het opzetten van de tent lekker gaan fietsen. Probleem is, dat bij de knooppunten geen info borden in de beugels hangen. Je kan niet zien welke richting je opmoet. We zijn er tenslotte wel gekomen, maar hopenlijk is dit niet een voorbode voor morgen naar Zuidlaren. Mooi gebied waar we doorheen zijn gereden en Bea heeft foto's gemaakt. Daarna op zoek geweest naar een uitkijktoren, maar nooit gevonden. Daarna bij een ijstentje maar een lekker ijsje gehaald en daarna terug naar de camping. Rond 18.30 uur weer op de camping. Lekker gegeten en na de afwas een lekkere douche genomen. Zijn op tijd onder de wol gedoken.
30-5 Zondag. Na he ontbijt richting Zuidlaren vertrokken. Het weer ziet er niet ongunstig uit en we hadden een lichte wind op de neus. Langs diverse plaatsen gereden )norg, Donderen, Vries, Tynaarlo (met braderie), Westlaren en dan Zuidlaren. Door Tynaarlo konden we nog redelijk snel doorheen komen, we waren er al vroeg. Hierna weer over het fietspad en even na 10.30 uur waren we in Zuidlaren. Hier hadden we ook geluk, want er kwam een hoop wind en het begon echt hard te regen. Onder een overkapping staan schuilen totdat de bui over was. Hierna de juiste route opgezocht. Na enig zoeken kwamen we op een weggetje wat leidde naar molen die in restauratie is en daar stond een info bord met het Rondje Zuidlaardermeer. Foto van gemaakt, zodat we terug konden kijken waar we heen moesten rijden. Mooi gebied waar we doorheen reden en ook mooie film en foto´s kunnen maken. Ook als veerbootpersoneel dienst gedaan. Bij een pontje lag de veerpont aan de verkeerde zijde, mar je kon bellen of je wilde worden overgevaren. We dachten van ´dit doen we zelf wel effe` maar het leek alsof er geen schot in zat. Echter de stalen kabel werd wel binnengehaalden na een minuut of vijf zagen we wat beweging komen in de pont aan de overkant. Bij elkaar bijna 20 minuten over gedaan. Het is wel zwaar werk voor iemand die alleen een verwarmde penhouder kan vasthouden. Daarna weer de route vervolgd richting Zuidlaren. We hadden al gezien dat er weer buien aankwamen en stevig doorgefietst. We zaten net onder een overkapping bij een restaurantje in Zuidlaren, toen de hoosbui overkwam met veel wind. Van ellende moesten we ons heil binnen zoeken, want we spoelden haast weg. Binnen lekker zitten eten en rond 13.30 uur zijn we weer vertrokken richting Één. Op ons gemak teruggereden met behulp van Bea en hebben trouwens ook het gebouw gezien van PRA (onderzoekscentrum voor diabetes), Rond 16.00 uur weer op de camping. Gedoucht en later onze aaltijd gebruikt. Waren trouwens heel sneel doorheen gegeten na zon tripje. ´s~Avonds nog wat aan ht reisverslag geschreven in het Praethus van de camping en op tijd naar bed.